Al vóór je zwangerschap kun je terecht bij ons voor een kinderwensconsult. Wij geven je persoonlijk advies over gezond zwanger worden en zijn.

Voorgaand aan dit consult adviseren wij jullie om de vragenlijst van ZwangerWijzer in te vullen en naar ons toe te mailen.

Hieronder volgen een aantal onderdelen die we bespreken tijdens dit consult.

De kosten van dit consult worden vergoedt door je verzekering!

Zwangerschapsvitamines

Wanneer er een kinderwens is wordt geadviseerd om 12 weken voor de bevruchting te starten met zwangerschapsvitamines. Belangrijke onderdelen van deze vitamines zijn :

foliumzuur 0,5 mg

visolie

vitamine D

Medicatie gebruik

Neem je medicatie voor een chronische aandoening, ziekte en/of allergie? Bespreek met je (huis)arts of deze medicatie geschikt is in combinatie met zwangerschap.

Zo kun je voordat je zwanger raakt eventueel kijken naar alternatieve medicatie.

Risicofactoren in de familie

Soms komen er bepaalde ziektes of aandoeningen voor in de familie. Het is verstandig om voordat je een actieve kinderwens hebt te bespreken of dit een reden is om onderzoek te laten doen via de klinisch genetica. Zij kunnen met je bespreken wat de risico’s en gevolgen zijn in jullie situatie.
Ook bepalen ze of je in aanmerking komt voor prenatale diagnostiek zoals een vlokkentest, vruchtwaterpunctie of een uitgebreide of extra echo.

Roken

We weten allemaal dat roken niet gezond is, ook het kindje in de buik heeft hier last van. Het wordt daarom afgeraden om te roken in de zwangerschap. Ondanks dat we dit weten, is het niet altijd makkelijk om te stoppen met roken.

We kunnen samen bekijken welke hulpmiddelen er zijn om het roken te minderen en het lieft helemaal te stoppen voor de zwangerschap.

Gezonde en gevarieerde voeding

Gevarieerde en gezonde voeding is voor iedereen belangrijk. Het is goed om al voor je zwanger raakt te weten wat een gevarieerde en gezonde voeding inhoud.

Ook zijn er een aantal voedingsmiddelen die je niet mag gebruiken tijdens de zwangerschap en waar je het beste al mee kunt stoppen op het moment dat je een zwangerschapswens hebt. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken, kazen van rauwe melk, dranken die veel cafeïne bevatten, rauw vlees, leverproducten etc.

Meer informatie vind je op de volgende website Voedingscentrum

Verwijderen spiraal

Indien je als anticonceptie een spiraal hebt, dan kunnen wij deze in onze praktijk voor je verwijderen. Meer informatie hierover onder het kopje ‘anticonceptie’.